• Libraries
    • Log in to:
    View Item 
    •   MSpace Home
    • EspaceUSB - Dépôt institutionnel de l'Université de Saint-Boniface
    • Publications de recherche et autres travaux des professeurs et chercheurs
    • Faculté d'Éducation et des Études professionnelles
    • View Item
    •   MSpace Home
    • EspaceUSB - Dépôt institutionnel de l'Université de Saint-Boniface
    • Publications de recherche et autres travaux des professeurs et chercheurs
    • Faculté d'Éducation et des Études professionnelles
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Translanguaging and linguistic landscapes: A study of Manitoban schoolscapes

    Thumbnail
    View/Open
    Article principal (728.7Kb)
    Date
    2019
    Author
    Cormier, Gail
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The purpose of this article will be to review how the theory of translanguaging can be used to explore the linguistic landscapes of bi- and multilingual schools. Such an approach requires researchers to view space and language holistically since translanguaging practices occur not only within an individual but also within a particular space. As a result, a school’s linguistic landscape (schoolscape) can be viewed as a representation of the students’ language repertoire. Qualitative data will be presented from three different secondary school contexts in Manitoba, Canada; French immersion single-track, French immersion dual-track and French-language schools. This data will illustrate how translanguaging offers a new way to approach the analysis of schoolscapes in bi- and multilingual contexts. Cet article cherche à présenter la façon dont la théorie de translanguaging peut être employée pour analyser le paysage linguistique d’écoles bilingues et plurilingues. En utilisant le translanguaging en tant que cadre théorique, les chercheurs voient la langue et l’espace de manière holistique puisqu’il s’agit des pratiquent linguistiques non seulement au sein d’un individu mais aussi au sein d’un contexte particulier. Ainsi, le paysage linguistique devient alors une représentation du repertoire langagier des élèves. Des données qualitatives provenant de trois contextes scolaires différents : l’immersion à simple voie, l’immersion à double voie et francophone en milieu minoritaire seront présentées afin d’illustrer la manière dont la théorie de translanguaging peut être employée dans la recherche portant sur les paysages linguistiques scolaires en milieu bi- ou plurilingue.
    URI
    http://hdl.handle.net/1993/36600
    DOI
    10.18192/olbiwp.v10i0.3236
    Collections
    • Faculté d'Éducation et des Études professionnelles [22]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of MSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV